Överlev december! Mina tips på nyttiga snacks!

Godmorgon bloggen!
 
Det var länge sedan vi hördes och jag hoppas att allt är bra med dig. Med mig är allt toppen i alla fall och jag har vaknat för en stund sen. Har börjat gå upp lite tidigare och jag brukar tända ljus, koka kaffe och ha lite tid på morognen innan jag börjar jobba vilket är en väldigt skön start på dagen. 
 
Vi närmar oss december och eftersom jag jobbat med kostrådgivning de senaste åren så vet jag med mig att december är en av de tuffaste månaderna matmässigt. Hela månaden är fylla av skumtomtar, glöggmingel, kakor, knäck, choklad, godis, julbord, julfester osv. Därför vill jag idag ge 5 nyttgare alternativ till sött, chips och glass, kakor osv. När man är riktigt sugen på något sött eller salt kan det vara svårt att stå emot, men ofta går det lika bra att ersätta det onyttiga suget med något nyttigare alternativ. Det finns alternativ till allt, det gäller bara att hitta dem och vara förberedd.
Först så vill jag ge mig gbästa tips av alla för att undvika att bli sötsugen: Ät tillräckligt med mat under dagen så du blir mätt. Är man mätt så är man inte lika sötsugen. 
Sen vill jag även säga att man självklart får äta godis, glass och kakor ibland. Man ska inte ha några förbud eller bli för strikt men dte gäller att vara medveten om hur ofta man äter detta och hur mycket man äter. Det är nämligen tomma kalorer och ger kroppen ingen vidare näring utan mest snabb energi. 
 
5 tips: 

1. GODIS! Att säga till någon som har ett rejält sötsug att de ska ta en frukt är ju som att be om stryk. Som jag nämnde innan så stanna upp när du känner sötsug och fundera på om du är hungrig/törstig. Det kan vara en die att äta mat först för att bli mätt och då kan sötsuget minska. Om suget ändå finns kvar, och det inte är hunger det handlar om kan du testa att äta frukt och dricka en kopp te. Om du vill att frukten ska kännas lite mer som godis, ät frukt du inte brukar äta, utan gå och köp blåbär, plommon, vindruvor, aprikoser eller något annat du inte brukar äta. Eller lyxa till det med att doppa äppelklyftor i lite jordnötssmör. Väljer du bär eller vindruvor får dessutom fingrarna något att plocka med, på samma sätt som med smågodis.

 
 
 

2. CHIPS! Många tror att man behöver salt om man är sugen på salt. Det är inte alls säkert att det stämmer Många av oss äter för mycket salt och är inte i närheten av en saltbrist. Däremot är salt gott, så att du blir sugen på salt är inte alls konstigt. Saltsug behöver inte innebära chips som är friterad potatis. Gör egna popcorn i kastrull och salta måttligt. Popcornen i sig är många gånger bättre än chips och om du inte översaltar dem blir det ett hälsosamt snack. Testa också att krydda dem med paprikapulver, chili eller någon annan krydda du gillar. Även torrostade nötter som slatas måttligt eller grönkålchips är ett bra alternativ.

 
 
3. GLASS! Det finns det massor av recept på glass som inte är glass, så kallad ”nice cream” gjord på mixad frusen banan smaksatt med frukt, kokos, vanilj, kanel eller kakao som är ett riktigt bra glass-substitut. Ha mogna skivade bananer redo i frysen så att du är preppad för när suget sätter in. Frys också in vindruvor, det är som att äta små bitar sorbet. Även fryst mango  är toppen som glass-bas. Du kan också testa att äta lite turkisk yoghurt med nötter eller frukt och bär för att få något krämigt och kallt i munnen vilket i sig kan lugna suget. Det är som sagt inte alltid man är sugen på en smak, det kan lika gärna vara en konsistens.
 
 
 
4. CHOKLAD! Mörk choklad är okej i mindre mängder. Är chokladen minst 70 % så är dte inte så gott att äta stora mängder, så ärl de mörkare varianterna och ett annat tips är att endast köpa hem en liten förpackning. För vet vi att dte finns i skåpet så kommer det fresta oss.  Du kan också göra en din egen trailmix med nötter, frön, mörk choklad och lite torkad frukt för lite mer omväxling. En god och hälsosam boll på till exempel torkade frukter och smaksatt med kakao kan vara bra att ha i frysen och ta fram när suget sätter in. Men se till att bollarna är små.
 
 
5. BAKVERK/KAKOR! 

Vill du sätta tänderna i en tårtbit eller nybakad kanelbulle? Okej, återigen – det är inte så att du är hungrig? Tips på ersättning till dett kan vara: bananbröd. Det kan du ha färdigskivat i frysen och bara plocka fram en skiva när du blir sugen. Du kan med fördel underbaka brödet lite så att det är lite kladdigt. Även dessa nyttiga chokladdrömmar fngerar fnt som fika till kaffet när man få besök. 

CHOKLADDRÖMMAR

½ dl cashewnötter, ½ dl valnötter, 4 msk kokosolja, 2 msk kakao, 3-4 dadlar, en nypa salt

Gör så här:
Mixa nötterna tillsammans med oljan till en jämn smet. Blanda sedan med kakaon, dadlarna och saltet. Lägg ut smeten på ett bakplåtspapper och jämna ut den till den storlek och tjocklek du önskar. Låt stå i kylen i ungefär 20 minuter. Ät och njut!

Bevara chokladdrömmarna i kylen/frysen.

 
bild: istock