Favoritfrukost

Hej fredag!
 
Dags att prata frukost, bästa måltiden på dagen eller vad säger ni? Jag längtar till frukost när jag går och lägger mig på kvällen, med det kanske bara är jag som gillar frukost så mycket. I stockholm finns en restaurang som heter Pom och flora, dom serveras frukost hela dagen, bästa iden om ni frågar mig och deras frukost är dessutom utöver det vanliga. 
 
Mina favoritfrukostar just nu ser ni nedan: 
 
Nummer ett: sojakvarg/yoghurt som jag blandar med vaniljpulver och kanel. Toppar med hirsflingor, bovete, linfrön, mandlar, kokosflingor, färska blåbär och torkade tranbär. 
 
 
Nummer två: Pannkakor, det är inte alltid jag hinner fixa det på morgonen men när jag har lite mer tid (tillexempel på helgen) så gör jag gärna dessa bananpannkakor. För en portion behövs: 1 banan, 2 ägg, lite salt och kanel. Mosa bananen med en gaffel, blanda med 2 ägg, lite salt och kanel. Stek i lite olja. Servera med yoghurt/kvarg och färsk frukt och bär. 
 
 
Färsk frukt kan få vilken frukost som helst att kännas extra lyxig och god. 
 
 
 
 
Nummer tre: smoothie, går att variera i oändlighet. Jag brukar försöka få med både protein, kolhydrater och fett i min smoothie så den blir komplett näringsmässigt och mättar bra. Protein är ofta sojakvarg i mitt fall. Kolhydrater: frukt, havregryn och musli. Fett: frön, nötter, chiafrön. I smoothien nedan har jag: 1 dl sojakvarg, 1 dl havremjölk, 1/2 banan, 1 dl hallon, 2 msk havregryn, 1 tsk chiafrön, vaniljpulver. Toppar smoothien med nyckelhålsmärkt musli.
 
 
Nummer fyra: äggfrukost. Ägg är ett väligt näringrikt livsmedel, dte innehåller inte kolhydrater men annars är det väldigt komplett med vitaminer, mineraler, fett och fullvärdigt protein. Nedan en omelett fylld med kalkon, spenat och tomat . Till det färsk frukt och kaffe. 
 
 
Nummer fem: Chiapudding, bästa frukosten när man har lite tid. Jag förbereder min chiapudding kvällen innan: 1,5 mska chaifrön, 1 tsk hela linfrön, 1 tsk solrosfrön, 1 tsk kokosflingor, kanel, vanilj, kardemumma. Blandas med 1,5 dl växtbaserad mjölk. Låt stå över natten. På morognen blandar jag den med 1 dl yoghurt och toppar med frukt och bär, eventuellt även musli och mer frön.  
 
 
 
 
Det var mina fem favoriter! Nu önskar jag dig en riktigt fin helg!
frukost
Angelica Wåhlin

Åh, vilka fräscha frukostar!

emma

mycket gott :)