Mer frukt/grönt i vardagen

Hej bloggen!
 
Jag får många frågor nu i början på året om vad man ska göra för att äta bättre och nå sina mål. Det är alltid så här i början på året då många vill uppfylla sina nyårslöften om ett hälsosammare liv och jag gillar engagemanget. Därför tänkte jag idag prata om hur man får in med grönsaker och frukt i vardagen. 
 
Rekommendation: 500 g /dag!

Livsmedelsverket rekommenderar att vi äter 500 g frukt, bär och grönsaker per dag. Det motsvarar ungefär 3 frukter och två rejäla nävar med grönsaker. Men ät gärna lite mer grönsaker än så.

Utav dessa grönsaker är det sedan bra om hälften är grova så som broccoli, all sorts kål, lök och morötter. Välj gärna frukt och grönsaker efter säsong, det blir både godare, billigare och mest miljösmart. 

Mitt första tips är att mixa ner frukt och grönsaker i smoothies, det är ett snabbt och enkelt sätt. Jag föredrar smoothies före att man juicar då fibrerna finns kvar när man mixar en smoothie. Basera dom gärna på mer grönsaker än frukt. 

 
 
Grönsaker som mellanmål: Nedan följer två förslag på goda mellanmål som innhåller grönsaker: grönkålschips och edamamebönor. Enkelt, gott och näringsrikt. 
 
 
 
Addera mer görnsaker i din matlagning. Genom att ha i grönsakerna i middagen/lunchen så behöver du inte tänka på att göra en sallad vid sidan av. Tillexempel: Lägg i linser/bönor i köttfärssåsen och tacofärsen.Riv morötter och kål i köttfärssåsen. Gör "potatismos" med potatis, blomkål, morötter eller sötpotatis. Soppor, grytor och wok är lätta att göra rika på grönsaker. Gör hummus, guacamole, röra på vita bönor som Sås/tillbehör till din middag.
 
 
 

Ha alltid en frukt i väskan! Ha med dig en frukt i väskan för att komplettera mellanmålet. Om du redan äter en hel del frukt, och istället önskar satt äta mer grönsakerna så kan du istället välja: grönsaksstavar, körsbärstomater, selleri och minimorätter.

 Så med dom tipsen hoppas jag att du lättare ska få in mer frukt och grönt i dina måltider och din vardag! 
<3