Dieter/kostråd

Hej bloggen!
 
Nu var det längesedan sist igen. Tiden går alldeles för fort, jag hinner inte riktigt med. Idag är det fredag igen och jag vet inte var denna veckan tog vägen. Dte har varit både fettisdagen och alla <3 dag. Inget jag direkt firar och jag gillar inte ens semlor. En av mina kollegor har gjort ett recept på nyttigare semla eller rättare sagt hon kallar det stemla jag länkar till det HÄR.
 
Det är mycket prat om olika dieter nu såhär i början på ett nytt år. Jag förespråkar inga dieter till mina kunder utan det går bra att nå sina mål med vanlig näringsrik mat och träning. För det är just mat och träning som vi själva kan påverka enklast och på så sått uppnå resultat på kroppen. Sen är det flera andra faktorer som spelar in och påverkar hur vi ser ut och hur mycket vi väger. Det finns två saker som gäller ALLA dieter: 
1. Alla dieter (oavsett vad du ska äta/inte ska äta) fungerar om du ligger på ett kaloriunderskott. Alltså äter mindre än vad ditt kalorinbehov är. 
2. Alla dieter fungerar så länge du följer dom men slutar att fungera när du inte följer dom. 
 
Detta innebär att det inte är en långsiktig lösning att hoppa på olika dieter utan det bästa är istället att jobba på en livsstillsförändring som håller på sikt och som ger dig en bättre hälsa. Så varför är det så många som hoppar på dieter och inte jobbar på långsiktiga mål istället? 
Att göra en livsstilsförändring är jobbigt och tar tid, många har alldels för lite tålamod, vill ha snabba resultat och väljer därför mer extrema dieter som gör att man snabbt går ner i vikt. 
Är det bra för kroppen? Nej och många studier visar på att man går upp vikten igen och ofta lite mer är vad ens startvikt var dessutom så det är ingen bra lösning någon gång. 
 
Så därför vill jag slå ett slag för vanlig bra mat. Vad är det då? Vi pratar om Makronutrienter: kolhydrater, fett och protein. Mikronutrienter: vitaminer och mineraler. Vi behöver få i oss av alla dessa och genom att äta verierat och av olika livsmedelsgrupper så får vi i oss bra näring. 
- Kolhydrater: Välj fiberrika kolhydrater: knäckebröd, grovt osötat bröd, rotfrukter, quinoa, råris, potatis/sötpotatis, grönsaker, havregryn, havrekli tillexempel. 
- Protein: Välj magert protein: variera mellan fisk, fågel, kött och vegetariska proteinkällor: kyckling/kalkon, torsk, sej, tonfisk, lax, makrill, magert rött kött, viltkött, tofu, sojaprotein, baljväxter, linser, magra mejerier: kvarg, keso, mager ost, yoghurt och mjölk. 
- Fett: Välj fleromättat fett och enkelomättat fett i första hand: rapsolja, olivolja, linfrön, chiafrön, avokado, fet fisk, nötter, frön, oliver. 
 
Det var allt från mig idag! Ha nu en skön helg <3