Food prep

Hej bloggen! 
 
Det är så kallt att jag inte känner mina öron idag efter att ha varit ute, visade -12 grader imorse och vind på det, man vaknar till i alla fall. Såhär kan det se ut en vanlig söndag hemma hos familjen Svensson/Lindholm. Vi lagar alltid matlådor inför veckan på söndagar, varför? Jo för att spara tid sen när veckan drar igång, för att det blir billigare än att laga mat varje dag, för att vi vill hinna träna efter/innan jobbet och då behöver vi ha maten klar. 
 
Jag brukar göra två olika matlådor så jag får lite variation: en med fisk och en med kyckling eller vegetariskt. När vi får tag i billig färsk fisk så blir det gärna det, som nedan: torskrygg med kokt potatis och äggsås. Lite stekt spenat till och du har en bra och näringsrik matlåda. 
 
Nu ska jag jobba vidare, ha en fin onsdag!
/Louise
 
 
 
 
 
Tog min störtsa halsduk imorse, dubbla strumpor, underställ och ullmössa. Kan säga att jag längtar till sommaren när man behöver gå runt med alla dessa kläder och näsan rinner konstant. Men det är sol och en ljus och härlig dag, så det är jag glad för. Ha nu en fin onsdag!
 
 
 

Gårdagens event

Hej måndag!

Soligt och ljust ute idag vilket jag gillar men så himla kallt, burr! Man får vara glad att det är soligt och inte klaga på kylan.
Igår cyklade jag och min vän/kollega Frida ett pass till förmån för Cancerfonden. Det var ett riktigt härligt gäng som var med och körde med oss och det är alltid kul att göra något som man tycker om (träna) för en bra sak. 

Ligger just nu i soffan i tio minuter och samlar kraft till kvällens två pass. Är ganska trött i kroppen om jag ska vara ärlig men jag får alltid så mycket energi av mina deltagare och jag har varit extra noggrann med att fylla på bra med mat och vatten idag, så det ska gå bra. 

Hoppas ni alla har en fin måndag! 

Dieter/kostråd

Hej bloggen!
 
Nu var det längesedan sist igen. Tiden går alldeles för fort, jag hinner inte riktigt med. Idag är det fredag igen och jag vet inte var denna veckan tog vägen. Dte har varit både fettisdagen och alla <3 dag. Inget jag direkt firar och jag gillar inte ens semlor. En av mina kollegor har gjort ett recept på nyttigare semla eller rättare sagt hon kallar det stemla jag länkar till det HÄR.
 
Det är mycket prat om olika dieter nu såhär i början på ett nytt år. Jag förespråkar inga dieter till mina kunder utan det går bra att nå sina mål med vanlig näringsrik mat och träning. För det är just mat och träning som vi själva kan påverka enklast och på så sått uppnå resultat på kroppen. Sen är det flera andra faktorer som spelar in och påverkar hur vi ser ut och hur mycket vi väger. Det finns två saker som gäller ALLA dieter: 
1. Alla dieter (oavsett vad du ska äta/inte ska äta) fungerar om du ligger på ett kaloriunderskott. Alltså äter mindre än vad ditt kalorinbehov är. 
2. Alla dieter fungerar så länge du följer dom men slutar att fungera när du inte följer dom. 
 
Detta innebär att det inte är en långsiktig lösning att hoppa på olika dieter utan det bästa är istället att jobba på en livsstillsförändring som håller på sikt och som ger dig en bättre hälsa. Så varför är det så många som hoppar på dieter och inte jobbar på långsiktiga mål istället? 
Att göra en livsstilsförändring är jobbigt och tar tid, många har alldels för lite tålamod, vill ha snabba resultat och väljer därför mer extrema dieter som gör att man snabbt går ner i vikt. 
Är det bra för kroppen? Nej och många studier visar på att man går upp vikten igen och ofta lite mer är vad ens startvikt var dessutom så det är ingen bra lösning någon gång. 
 
Så därför vill jag slå ett slag för vanlig bra mat. Vad är det då? Vi pratar om Makronutrienter: kolhydrater, fett och protein. Mikronutrienter: vitaminer och mineraler. Vi behöver få i oss av alla dessa och genom att äta verierat och av olika livsmedelsgrupper så får vi i oss bra näring. 
- Kolhydrater: Välj fiberrika kolhydrater: knäckebröd, grovt osötat bröd, rotfrukter, quinoa, råris, potatis/sötpotatis, grönsaker, havregryn, havrekli tillexempel. 
- Protein: Välj magert protein: variera mellan fisk, fågel, kött och vegetariska proteinkällor: kyckling/kalkon, torsk, sej, tonfisk, lax, makrill, magert rött kött, viltkött, tofu, sojaprotein, baljväxter, linser, magra mejerier: kvarg, keso, mager ost, yoghurt och mjölk. 
- Fett: Välj fleromättat fett och enkelomättat fett i första hand: rapsolja, olivolja, linfrön, chiafrön, avokado, fet fisk, nötter, frön, oliver. 
 
Det var allt från mig idag! Ha nu en skön helg <3