Torsdag!

Hej bloggen! 
 
Jag har lite nya bilder och recept till er idag. Vanliga recept som jag gör på vardagarna och som jag vill dela med mig av. Det första är en chiapudding. Varför det är så nyttigt med chiafrön är för att: 

• Det är en fantastisk källa till Omega 3, det nyttiga fleromättade fettet.
• Chiafrön gör dig mätt fort och du förblir mätt länge på grund av det höga fiberinnehållet.
• Chiafrön innehåller C-vitamin och kalcium.
• Det innehåller även protein, så du kan även strössla det över maten, salladen, mackan när du helst önskar.

Det vanligaste man tillagar med chiafrön är just pudding, eftersom fröna sväller i kontakt med vätska och det är det som ger en positiv effekt i magen sedan. Men du kan även göra pannkakor, smoothie och gröt med chiafrön.

Min chiapudding, 1 port
 
2 msk chiafrön, blandas med 1 tsk solrosfrön 1 tsk kokosflingor, kanel, vaniljpulver lite kardemumma och 1-2 dl valfri vätska. Jag använder oftast osötad mandelmjölk. Trixet är att först blanda fröna med 3 msk ljummet vatten så man hjälper till att få dom att börja svälla. Sen får puddingen stå i kylen över natten och svälla. 
Jag toppar den på morgonen med det jag har hemma. denna gången blev det: kiwi, jordgubbar och gojibär. 
 
 
 
 
 
 
Ett middagstips: Chicken satay på mitt vis! 
I min wok har jag: kycklingfilé, wokgrönsaker (Findus classic wok), kokosmjölk, färsk ingefära, färsk chili, jordnötssmör och lime. Till det kokar jag råris. Enkelt gott och näringsrikt. Kycklingen kan bytas ut till vegetariskt alternativ. Gillar man inte råris kan man servera nudlar till.