Nyckelhålet

God morgon vänner!
Jag får ofta frågan om vad man enkelt kan göra för att förbättre sina livsmedelsval. Utan att det blir någon strikt kosthållning eller att det är svårt och mitt svar är: NYCKELHÅLSMÄRKNING. 
 
Det är en enkel guide till dig som konsument som säger att du får i dig mindre socker och salt, mer fullkorn och fibrer och nyttiga eller mindre fetter. Helt enkelt ett bra altenativ som är enkelt för dig som konsument att välja. 

Om märkningen: Nyckelhålsmärkningen är ett svenskt initiativ som firade 25 år under 2014. Sedan flera år finns även Nyckelhålsmärkningen i Danmark, Norge och Island. I Sverige är det Livsmedelsverket som står bakom märkningen. Nyckelhålsmärkningen är en oberoende märkning och är gratis att använda för de företag som har produkter som lever upp till Nyckelhålets regler. 

Livsmedel som är nyckelhålsmärkta: Både förpackad mat och oförpackad mat kan vara Nyckelhålsmärkt. Du hittar Nyckelhålet på exempelvis färska och frysta grönsaker, på oljeflaskor, i mejeridisken, i brödhyllan, bland flingpaketen, på färsk fisk eller på mat i den manuella kyldisken. Det är även möjligt att Nyckelhålsmärka färdigrätter och smörgåsar. Det som förenar mat och maträtter som är Nyckelhålsmärkta är att det är ett nyttigare val i just den livsmedelsgruppen.

Forskning: Nyckelhålsmärkas bygger på den senaste samlade forskningen om sambanden mellan mat och hälsa och har genomgått kritisk granskning. Genom att välja Nyckelhålsmärkt när du handlar väljer du mat som minskar risken för kroniska sjukdomar. Det är bra för din hälsa, idag och i framtiden. 

Jag tycker med andra ord att nyckelhålsmärkning är superbra för att guida konsumeter till bättre val. Så kolla efter det nästa gång som du ska hadla bröd, musli eller annan mat. 

Mycket av informationen kommer fårn slv.se (livsmedelsverkets hemsida)

 
Nu ska jag äta min frukost som är: yoghurt med nyckelhålsmärkt musli, färska bär och nötter. Ha en fin dag <3