Favorit i repris

Hej bloggen!
Jag sitter på tåget mot Malmö och försöker jobba, ingen vidare bra idé då det gungar för mycket för mitt lilla huvud, blir helt illamående av att kolla ner i datorn. Så nu bloggar jag istället och lyssnar på musik. 
Tacos är en vanligt förekommande måltid i många familjes vecko-matsedel och det går att variera sina tacos och gör de lite nyttigare än den klassiska varianten, jag ska ge några förslag på byten som du kan göra för en bättre taco-måltid. 
 
  • Byt vitt tortilla bröd mot: fullkornsgröd, low carb bröd eller servera i salladsblad alternativt vitkålsblad.
  • Byt köpta tacokryddan till: egen krydda. Blanda: spiskummin (grunden i all tacokrydda), chilipulver eller paprikapulver, cayennepeppar, lök- eller vitlökspulver, salt och peppar.
  • Blandfärs byter du till mager nötfärs 10-12%, eller kycklingfärs, eller fisk (se bilder/recept nedan), eller vegetarisk färs. 
  • Ost, välj gärna mager ost eller mager fetaost om du föredrar det eller är känslig mot komjölkprotein. 
  • Nachochips, dessa har underfär samma näringsvärde som vanliga chips, undvik det helt. 
  • Grönsaker: gå utanför boxen här och använd med än sallad, gurka, majs. Använd gärna mer govra grönsaker som kål, spenat, bönor, linser, rivna morrötter osv. 
  • Servera gräddfil till istället för fet creme fraiche 34%.
  • Gör egen guacamole, det blir både godare och nyttigare. Köp inte färdig guacamolekrydda (innehåller en del socker och tillsatser) krydda med: lime, koriander, lök, vitlök, spiskummin, chili, salt och peppar.
 
 
Morgonen startade med en grön shot: spenat, grönkål, fänkål, lime, gurka, ingefära.
 
 
 
Fisktaco:
Istället för kött hade jag tonfisk och lax.
Serverades i fullkorns tortillabröd.
Egen salsa på: avokado, mango, chili, lime, koriander, salt och peppar.
Grönsaker: Blandad sallad, spenat, majs, gurka, tomat, riven kål i botten. 
Enkelt, gott och nyttigt!