Ersättningsprodukter

 Hej fredag!
Jag är inne i en skrivande fas och skriver en hel del artikler för mamma.fit. Kanske läste ni min artikel om linfrön. Ni får gärna ställa frågor i kommentarerna under artikeln om det är något ni undrar. 
Nästa artikel handlar om ersättningsprodukter, om man är allergisk mot ägg, hur gör man då när man ska baka osv. 
 
ALLERGISK MOT ÄGG; KVARG; MJÖLK ELLER MJÖL? Det här kan du äta istället!

På grund av allergi eller andra anledningar kan man behöva byta ut vissa livsmedel när man bakar och lagar mat. Jag ska ge er en guide i hur man kan baka vid olika allergier. Visste ni till exempel att man kan vispa upp kikärtsspad till ett fluff som kan ersätta ägg?

ISTÄLLET FÖR ÄGG:

 Chiaägg. 1 hönsägg = 1 msk chaifrön blandat med 3 msk vatten. Låt svälla i minst 20 minuter.

 Kikärtsspad. 1 hönsägg = 3 msk kikärtsspad. Ja du hörde rätt, kikärtsspad som du brukar hälla ut i vasken när du köper en förpackning kikärtor, kan användas som ersättning för ägg i bakning. Genom att vispa spadet blir det fluffigt som äggvita och kan användas i bakning.

 Banan/avokado. Kan ersätta ägg i till exempel en chokladmousse, se recept här nedanför:

VEGANSK CHOKLADMOUSSE
(2 portioner)

1 mogen avokado
1/2 dl sojakvarg
2 msk kakao
1/2 banan
En nypa vaniljpulver
En nypa salt
2 msk honung eller 2 st dadlar

Gör så här: Mixa allt till en slät mousse och servera med 1 msk hallon per portion.

Läs resten av artikeln HÄR