Linfrön

Linfrön är ett vanligt förekommande livsmedel i en hälsosam kosthållning. Fröet innehåller många nyttiga ämnen som fibrer, nyttiga fetter och proteiner. Om man ska äta linfrön eller inte har varit ett hett diskuterat ämne senaste tiden efter att Livsmedelsverket gick ut med rekommendationen att man inte ska äta krossade linfrön.

Så vad gäller: krossade linfrön eller hela linfrön?

Förutom nyttiga ämnen innehåller även linfrön ämnet linamarin (ett naturligt växtgift) – ett ämne som i kroppen kan omvandlas till giftig vätecyanid, även kallat blåsyra. När linfröna är krossade blir innehållet i fröet mer tillgängligt för kroppen att ta upp, vilket också ökar upptaget av linamarin. Detta KAN öka risken för negativa hälsoeffekter och därför avråder livsmedelsverket att man äter krossade linfrön.

Hela linfrön passerar kroppen utan att så mycket vätecyanid bildas vilket gör att det i måttliga mängder går bra att äta hela linfrön.

Rekommendation:

-1-2 msk HELA linfrön/dag är riskfritt.

 -Undvik krossade linfrön helt. Det finns ännu inte tillräckligt med kunskap att säga hur mycket krossade linfrön som man kan äta utan att det påverkar hälsan negativt därför är rådet att undvika det helt tills det finns underlag för nya rekommendationer.

Läs resten av artikeln HÄR