Fettisdagen

Hej bloggen!
Idag är det fettisdagen, ska ni äta semlor idag? Jag är inget fan av semla, äter mycket hellre en kanelbulle så det får det bli till mitt kaffe i eftermiddag istället eller en raw semla. Jag hittade detta recepter på raw-semla som jag ska testa, mer i min smak, men smaken är som baken så ät det som du tycker om för det är bara en dag om året. Det är skillnad på hur ofta man äter en semla och blir det en idag kommer det inte påverka din hälsa negativt direkt. All mat går bra i lagom mängder som vi brukar säga. 

RAW SEMLA!

Mandel- och kardemummabulle

0,75 dl blötlagda mandlar, 0,75 dl  cashewnötter, 0,5 dl linfrön linfrön, ca 6 st dadlar, en nypa salt, 1 tsk kardemumma, 2 tsk kokosfett med kokossmak.

Cashewgrädde

1,5 dl cashewnötter, blötlagda minst 2 h, 0,5 st päron , 1 st dadel0,5 tsk äkta vanilj, 2-3 msk vatten

Gör så här

Förberedelser: Lägg sötmandlarna i blöt, gärna minst 8 timmar. Blötläggningen tar fram smaken.

Först mandel- och kardemummabullarna:

  1. Mixa cashewnötter och linfrön till mjöl. Häll av mandlarna och tillsätt, kör tills allt är finfördelat.
  2. Kärna ur dadlarna, mixa ned tillsammans med resten av ingredienserna.
  3. Forma till små bullar, ta av ett lock och gröp ur ordentligt så att grädden får plats.
    Om du missat att blötlägga mandeln kan du behöva tillsätta lite vatten för att få en formbar deg.

Sedan cashewgrädden:

  1. Kör cashewnötterna till ett fint mjöl. Skala päron, kärna ur dadeln och lägg tillsammans med cashewnötter, vanilj och vatten i mixern.
  2. Mixa tills grädden är slät – späd ev. med mer vatten till önskad konsistens.
  3. Fyll urgröpningen med grädden och lägg på locket.
bildkälla: http://www.sarawicklin.com/recipes/raw-food-swedish-pastry-semla/

Tisdagsfisk

Tisdag = fisk till middag.
Det är skillnad på fisk och fisk, ett fyrkantigt block med torsk eller färsk torskrygg.
 
"Det är la bara Stockholmare som äter fyrkantig fisk" 
 
Det får man höra från en riktig Göteborgare när man står i fiskdisken och ska köpa färsk fisk. Jag håller med, ingen mer fyrkantig fisk, speciellt vit fisk. Lax tycker jag är mer okej även om den är fryst, kostigt egentligen, måste vara för att det är en mycket fetare fisk. 
 
På menyn denna tisdag stod: 
Mandelbakad torskrygg med romsås, potatis och ärtor! 
Enkelt, näringsrikt och mycket gott. 
 
Här är receptet 2 stora portioner (då vi äter ganska mycket):
- Rimma torsken (vi hade 500g torskrygg) i en 10%-ig rimlag (10% salt lag) i 10 minuter.
- Sätt ugnen på 120 grader. 
- Gör toppingen till fisken: 200g skalade räkor, 50 g mandelspån, hackad dill, salt.
- Koka potatisen och på slutet har du i ärtorna. 
- Rör ihop såsen: Havre fraiche (går bra med vanlig creme fraiche), rom, hackad gräslök, hackad dill, salt, peppar och citron juice. Smaka av.
- Baka torsken i 7 minuter i ugnen, ta up och lägg på toppingen! Redo att servera!
 
 
 
 
 
 
 
 
 Ska tillägga att detta var min första portion, det blev en till. Jag kan äta mycket efter ett träningpass! Mums!
 
 

Helgen

Hej bloggen och hej regnig måndag! Riktigt tråkigt väder idag, jag laddar upp med värmande te och mjölkfri kanelbulle inför mina pass som börjar om en timme. Inte bästa mellanmålet men jag har ätit macka och ägg också.
Under helgen har jag haft besök från Australien. Tyvärr bjöd inte Göteborg upp till något vidare väder men vi har haft det mysigt ändå. Vi har ätit oss igenom helgen och jag har visat det som är känt just för Göteborg.
Hur har er helg varit?

Ett mysigt ställe för frukost/brunch är kafferosten (Linnéstaden i Göteborg), gott och prisvärt om du vill ha frukost utan varm mat. Min vän från Australien älskade dessutom Kalles kaviar, vilket var otippat.
Nu ska jag förbereda mig och sen bege mig mot gymmet. Vi hörs snart igen!

Brunch på Kaffetosten
Skye 💗
Middag på Heaven 23