Birchermüsli

 
Hej bloggen! 
 
Måndag igen och det är dags för ett nytt recept. Jag har blivit lite dålig på att lägga upp nya recept här på bloggen så idag är det dags för en uppdatering. Har du testat birchermusli? Det är ingen rätt som man kan ha bråttom att tillaga men eftersom jag gillar att planera så passar denna frukosten mig. Jag förbereder min musli på kvällen och låter den dra över natten till morgonen och då äter jag den som frukost med ett kokt ägg till. 
 
Info Musli: Müsli kommer ursprungligen från Schweiz och är en blandning med flingor av spannmål som bas, med olika frukter, bär, frön eller nötter. Müslin fick sin spridning i början av 1900-talet efter att läkaren Maximillan Bircher-benner lanserat den på sanatoriet i Zürichberg. Han serverade müslin som kvällsmat och den bestod av havregryn, nötter, mjölk och rivet äpple. Den skulle vara stärkande, lättsmält och nyttig och man lade müslin i blöt i mjölk flera timmar innan den skulle ätas. Denna typ av müsli har sedan fått namnet ”Bircher-müsli” och resultatet blir både krämigt och mättande. 

Nu fick ni lite historia bakom receptet också, här kommer min varaint av Birchermusli.

Louise birchermüsli
(2 portioner)

1 äpple
1 1/2 dl havregryn
1/2 dl äppeljuice
1 1/2 dl växtbaserad yoghurt
1 nypa kanel eller mer
mandlar
pumpafrön
valnötter

Riv äpple. Blanda med havregrynen, äppeljuicen, yoghurten och kanelen. Låt stå i 30 minuter eller, allra helst, över natten. Hacka mandlar, pumpafrön och valnötter och strössla över müslin. Varsågod och ät.

Du kan toppa din musli med vilken topping du vill. Just nu har jag en hemmakokt sylt (sockerfri) som jag har på min bircher och jordgubbar, banan och kokosflakes, men det går bra med vilket frukt/bär/nötter/frön/kokos som du gillar. 

 
NORRSKEN EMMA

gu va gott gotti gott gott =)

kram

feliciahblogg.webblogg.se

men åh så gott det ser ut!!!! perfekt till frukosten!!