Allt om chia

Hej bloggen!
Äntligen fredag och jag sitter i stan och jobbar. Imorse, 06:45 var jag på utbildning med Les Mills så jag dricker mycket kaffe för att hålla mig pigg, tror jag kommer somna riktigt gott ikväll. 
Jag tänkte ha ett tema på dagens inlägg, CHIAFRÖN!
 
De innehåller kostfiber, proteiner, nyttiga fettsyror, mineraler mm. Jag tycker att om man mår bra av chiafrön och klarar av det ganska höga priset så är det bara att njuta av sin pudding. Min mage måg väldigt bra av det i alla fall men det är såklart väldigt individuellt. Det som också gör att jag äter chiapudding ofta är att det går att förbereda, det blir till och med bättre om det får stå över natten och svälla, på morognen toppar jag den med frukt/bär och min granola. Om jag ska ta med mig min frukost blandar jag i frysta bär som gör att det håller kylan ett bra tag. 
 
Vätskan som du blandar dina chiafrön med behöver inta alltid vara mjölk, här kommer fler exempel för variation och om du vill ha det mjölkfritt: 

Råpressad juice,Mandelmjölk, kokosmjölk, havremjölk, alpro go on (sojabaserad kvarg), bryggt te som blivit kyld, är några exempel.   

Grundrecept chiapudding: 1 portion

2-3 msk frön för 2 dl vätska.

Det är för att du ska kunna välja själv vilken konsistens du vill ha. Lösare eller hård, en ren smaksak. Tiden de behöver för att svälla då? Jag tycker det blir absolut bäst över natten i kyl. Men, vissa dagar har jag låtit dem stå på köksbänken 30 minuter-1 timme och det har också funkat.

Smaksättning: vaniljpulver, kanel, kardemumma, kakao, honung, bär/frukt, ingefära, lime, citron, ja här går det att variera väldigt mycket efter smak och tycke. 

Topping: Min favorit del, Välj den topping du själv gillar. Något med färg förhöjer alltid upplevelsen. Mina exempel: olika frön, nötter, frukt, bär, musli, granola, flingor, kokos, kakaonibs, bipollen, gojibär, nötsmör, yoghurt, kvarg.

Hoppas ni gillade min text och blir sugen på att testa en pudding! Trevlig helg!