Kesoplättar

Hej bloggen! jag har ett frukosttips till er. I vanliga fall älskar jag att äta gröt till frukost men tycker att det inte är lika gott nu när det är så varmt ute. Här kommer ett tips på kesoplättar med grymt näringsvärde!! 

Här kommer därför ett recept på enkla och snabbstekta kesoplättar som ett alternativ till din vanliga frukost. Det går även bra att steka upp ett gäng plättar och spara i kylen ett par dagar. De är goda både kalla och varma. Jag gillar att servera mina med frukt, bär, nötter och honung, men här kan du låta fantasin flöda!

 

Ingredienser (1 portion, ca 5 plättar)

1 st ägg, 250 g keso, 1,5 msk fiberhusk (binder samman plättarna), 2 msk vatten

Mixa samman samtliga ingredienser med en stavmixer. Låt smeten stå och "svälla" i ca 5 min.  

Klicka ut smeten till valfritt stora plättar i en stekpanna med lite matfett (exempelvis kokosfett, flytande margarin eller smör).  Stek på svag värme i ungefär 5 minuter eller tills plättarna börjar se gyllene ut på undersidan, vänd och upprepa. 

Servera exempelvis med banan, färska bär, kokosflingor en klick yoghurt, honung, vanlig/sockerfri sirap eller jordnötssmör! 

Näringsvärde, hel sats plättar stekt i 1 tsk kokosfett (utan tillbehör)

  • Energi: 355 kcal
  • Protein: 37 g 
  • Kolhydrater: 6 g 
  • Fett: 21
 
 
rememberthiis.blogg.se

Mums :D

Julia

Hej! Du skrev för ett tag sedan om att du skulle erbjuda kost schema? Kommer de eller blev det inte av? :)

Svar: Hej Julia,
Jo det kommer en grupp som jag ska starta om två veckor. Det har tagit lite tid och vi fick skjuta på startdatumet men jag ska lägga upp den inbjudan nu. Tack för att du påminner mig, hör av dig om du har frågor. Mvh Louise
Louise Svensson