Juliga mellanmål

Hej bloggen!
Jag hoppas ni har haft en bra helg och 2:a advent. Jag har haft en lugn helg och har laddat upp med ny energi för veckan. Idag har jag mina pass som vanligt, lite av en favoritdag i och med det. Ser ni på julkalendern? Jag har fortfarande inte blivit vuxen när det kommer till det, jag kollar varje morgon :) 
 
 Det finns många tillfällen i december att fika, äta pepparkakor, dricka söt glögg och lussekatter. Det springer lätt iväg och blir snabbt sockerrikt utan att ge speciellt mycket näring. Självklart ska man få fika och njuta av goda lussekatter osv det jag menar är att man inte kan göra det varej dag beroende på vad ens mål är. Jag brukar tänka som så även när dte kommer till julbord, välj dina favoriter, njut av dom och skippa resten. 
 
JULIGA MELLAMÅL:
 
  • Naturell yoghurt eller kvarg eller fil eller havregurt eller sojakvarg. Blanda med pepparkakskrydda och bär. 
  • Citrusfrukter, de är som godast nu kring jul, jag äter det varje dag och gärna med granatäpplekärnor. 
  • Gör en smoothie med smak av lingon och pepparkaka: Valfri mjölk, lingon, pepparkakskrydda, ev sötning (banan, honung). 
  • Naturella nötter, rostade sojabönor, både proteinrikt och mättande. 
  • Grönkålschips, super gott snacks. OBS lätt att bränna, det går snabbt :) 
  • Kanel- och dadelbollar: blanda 2 dl havregryn, 120g dadlar, 1 tsk kanel, flingsalt och 2 msk vatten. Rulla till bollar och rulla i kakao, förvara kallt. Bra att ha hemma när sötsuget sätter in. 
  • Julig macka: knäckebröd eller egenbakad kavring/vörtbröd med julskinka, skivat äpple och lite senap. 
 
 
bilder: www.ica.se