Trick or treat

Halloween helgen är här och vi vill väl alla ha lite kul på den "läskigaste" dagen på året. Extra kul när man kan göra söta och läskiga godsaker ! Om du vill göra något sött och gott men inte full av raffinerat socker denna Halloween , än våra lagom stora rödbetsmuffins ett hett tips.
 
bild från: www.lornajane.com
 
Bloody Red Raspberry & Chocolate Velvet Cupcakes, 18 mini cupcakes

För cupcakes:  2,5 dl mandelmjöl, 1 dl quinoamjöl eller amaranthmjöl, 1/2 dl riven kokos, 2 msk arrowrotmjöl, 2 ägg, 1/2 dl smält kokosolja, 2 msk honung, 1 rödbeta, mycket fint riven, 1/2 dl hallon, färska eller frysta, 3 msk kakao, 2 tsk bakpulver, 1 tsk vaniljsocker, 2 tsk citronsaft, en nypa himalayan salt

För garnering: 18 hallon (färsk fungerar bäst), tjock yoghurt, 1 msk. kakao att pudra över.

Gör såhär: Sätt ugnen på 170 C. sätt ut 18 mini muffins formar på en plåt. Blanda alla ingredienser i en mixer och kör i 30 sekunder. Häll upp i muffinsformarna och grädda i 17-20 minuter.

Toppa med grekisk yoghurt, färska hallon och kakao. 

Julig granola

Dags för ett nytt granola recept, denna gången med lite julsmak eftersom det börjar närma sig. Det går att använda vilka kryddor som helst jag hade stjärnanis och kardemumma. Jag rostat stjärnanisen och mixade till ett pulver, och det gav en väldigt bra smak till granolan.
Utöver det hade jag 2 dl blötlagt helt bovete, 3 dl glutenfria havregryn, 2 dl blandade nötter, 1/2 dl krossat linfrö, 1/2 dl kokosolja, 1/2 dl honung och sedan kokos och bär i slutet. Rostade i 150 grader 30-40 minuter. Älskar när det blir så där stor klumpar som blir alldeles krispiga, perfekt granola om ni frågar mig ;) 
 
 
 

Träning och sömn

Träning och sömn. Tänkte ta upp detta ämne idag då jag ofta får frågan om det är bra att gå upp extra tidigt på morgonen för att hinna träna innan jobbet. 
Mitt svar är NEJ! Att ta tid av din sömn för att hinna träna är ingen bra strategi. Att sömnen hamnar i obalans påverkar ditt humör, din energi, koncentrationsförmåga... ja listan kan göras lång. Vinnarna är ditt samvete och duktighetsgloria. Under sömnen sker en stor del av din återhämtning och därför är det guld att få sina timmar för att orka och kunna prestera nästa dag. Så summan av detta är att inte ta tid av din sömn till träning. Optimalt hade varit om alla fick en timme på arbetstid till motion. Det skulle öka din koncentrationsförmåga och energinivå. 
 
http://acticsydpoolen.blogg.se/2010/november/