Ingrediens som gör magi i köket

Delar med mig av min viktigaste ingrediens när jag lagar mat.... Finns inga genvägar, du behöver ha passion i det du gör för det visar sig i slutresultatet, därför kryddar jag alltid med kärlek <3
 

Mandelsmör och yrsel

Jag har fått något som kallas BPPV eller lägesyrsel. Känns som jag är full hela tiden, ganska jobbigt faktiskt, ibland så bara svartnar det. Så jag håller på med olika övningar här hemma för att få rätt på kristallerna i örat, haha. Är fortfarande väldigt yr så ska bara kolla film och slappa ikväll. 
Filmsnacks idag blir färska jordgubbar, mandelsmör och naturell koksoyoghurt. Du kan göra ditt egna mandelsmör väldigt enkelt.
 
Mandelsmör
Det enda du behöver är mandlar (ca. 5 dl), en bra blender och eventuellt lite olja. Jag börjar med att rosta mandlarna i ugnen tills de är gyllene, 175 grader i ca 10 minuter. Sen är det bara att mixa dom, länge, för att oljan i mandlarna ska komma fram och göra att det blir till ett smör. Om du vill att det ska gå snabbare kan du tillsätta en neutral olja men detta är inte ett måste. 
 
 
 
 

Vanilla spirulina chia pudding

Super söndag startar med en super frukost. Min kropp mår väldigt bra av chiapudding på morgonen så det blev det idag, men denna gången med en extra grön boost i form av spirulina. 
 
Men först innan jag babblar vidare om min frukost, GRATTIS PÅ FÖDELSEDAGEN PAPPA! Jag är lyckligt lottad som har dig som min pappa, hoppas du får en toppen dag! 
 
Spirulina,
Spirulina är en blå grön alg som är packad med växtprotein, antioxidanter, klorofyll, vitaminer och mineraler. Den är så liten att den knappast går att se med blotta ögat - i en enda vattendroppe ryms hundratals alger. Det finns totalt 35 olika spirulinaarter och den mest använda och undersökta arten heter Spirulina platensis. 
 Spirulina finns både i pulverform och som crunch! Chunchet kan strös på sallader, puddingar, soppor, eller smoothies, och pulvret kan blandas till smoothies och chiapuddingar.
 
Vanilj, spirulina, chiapudding, 1 port
3 msk chiafrön
2 dl valfri vätska (jag använder mandelmjölk)
1 tsk vaniljpulver
1/2 tsk spirulina pulver
Topping: kiwi, gojibär, raw kakaonibs.
 
Blanda chiafrön, vätska, vanilj och spirulina i en skål, låt svälla i minst 30 minuter (gärna över natten). Toppa med vad du vill, jag har skivad kiwi, gojibär och raw kakaonibs. 
 
 
 
 
 
Provar mina nya klänningar från Saboskirt, ger verkligen en härlig Bali känsla :) Om en vecka bär det av, jippie!! Jag är så sugen på surfing, massage på stranden och att ha kvalitetstid med Emma.