Vegetabiliskt protein

God morgon bloggen! Tänkte skriva lite om det protein pulver som jag använder. Som ni säkert sett i mina recept brukar jag använda ärtprotein. Varför jag använder protein överhuvudtaget är för att berika vissa mål med extra protein då jag har svårt att äta tillräckligt mycket protein i form av livsmedel. Kan låta konstigt att jag inte kan äta protein men med min kroniska sjukdom i magen är protein väldigt svårt att bryta ner och det blir tungt för kroppen att ta upp det. Jag tycker personligen inte att tillskott är första alternativet om man kan äta så att man får i sig tillräckligt, men om inte detta går kan det vara till hjälp med ett tillskott. Men MAT går före pulver, det vet ni!
 
Det finns många olika typer av protein pulver, jag väljer helt vegetabiliskt av olika anledningar. För det första eftersom jag är mjölkproteinallergiker, för det andra är det väldigt lättsmält av kroppen, det är helt GMO-fritt och innehåller inget tillsatt socker och har en bra aminosyra struktur. Det jag köper heter Conquest-V6 och är ett isolat från ärtprotein. Att det är ett isolat innebär att det är protein som i högre grad är renat, vilket ger större mängd protein per 100g samtidigt som det har en låg fett- och laktoshalt. Ett isolatprotein skiljer sig också från vanligt protein då det har ett högre biologiskt värde, som anger hur väl ett livsmedel tillfredsställer människans behov av aminosyror. 
 
Såhär skriver de om produkten: "Conquest-V6 kan presentera en enastående aminosyreprofil och innehåller höga koncentrationer muskelbyggande grenade aminosyror (BCAA). Det biologiska värdet i detta ärtproteinisolat är fullt jämförbart med både mjölk- och äggviteprotein. Denna unika proteinkälla innehåller också den högsta påträffade naturliga koncentrationen av det prestationsförbättrande ämnet arginin.

Conquest-V6 är fri från fett och socker, innehåller ingen laktos och är dessutom förskonad från ytterligare ett antal större allergener som gluten, animaliska proteiner och soja. Conquest-V6 passar alla kosthållningar, inte minst de vegetariska."

Jag brukar använda mitt protinpulver som ett tillskott i smoothies, pannkakor, yoghurt osv. Jag tar 1 msk på morgonen och i mellanmålet för att få in lite mer protein i kosten. Jag tycker det mättar bra och är ett alternativ om man inte kan tillgodose sitt proteinbehov via livsmedel. Men om du äter tillräckligt med protein är det inte ett alternativ med extra tillskott, dina njurar kan ta stryk av ett alldeles för högt proteinintag! LAGOM är alltid bäst!