Morgonträning och flytt

Då närmar det sig flytt, imorgon lämnar jag över min lägenhet till mina hyresgäster. Höll på och storstädade hela lägenheten igår, därav inget inlägg här på bloggen. 
Imorse klev jag upp vid sex och begav mig till gymmet, var verkligen segt att ta sig ut när det var mörkt och kyligt. Men jag ångrar mig aldrig efteråt, så gött med morgonträning. Nu känner jag mig som en ny människa efter en varm dusch och frukost i magen. Dagens schema är att hinna träffa massa vänner och säga hejdå, samt titta lite i affärer, är på shoppinghumör idag :) 
 
Morgonträning: Jag brukar ha som riktlinje att om jag tränar längre än 30 minuter på morgonen äter jag innan. Är passet kortare än 30 minuter kan jag göra det på fastande mage. Detta är väldigt individuellt, vissa kan inte alls träna på tom mage medan andra gillar det. Det beror också självklart på intensiteten, om jag tar en promenad kan jag göra det på fastande mage även om det är länge än 30 minuter. Risken med att köra för hårt på morognen utan att äta innan är att du får blodsockerfall (eventuellt svimmar) och blir orkeslös. 
Det är extremt individuellt vad man kan äta innan träning utan att få håll men ändå maximera prestationen. Att inta klohydrater med lite protein och fett direkt innan träning har visat sig minska nedbrytningen och stimulera muskeluppbyggnad. Översatt i livsmedel kan detta vara: yoghurt med skivad banan och några nötter, macka med kalkon och avokado, en smoothie... se till att det inte blir för stort mål om du ska träna direkt. Jag brukar göra som så att jag äter halva frukosten innan passet och halva efter passet, fungerar fint för mig och jag får inte håll men känner ändå att maten ger mig energi till träningen. Testa dig fram till vad som fungerar för dig!