Dear monday

 
 
God morgon måndag! Hoppas ni haft en bra helg och är redo för en ny vecka! Jag laddar för 90 minuter spinning ikväll med mig och Erik, kickstart av veckan! kram
 
 
 
 

Juicekällan

Juicekällan är en renodlad juicebar och de jobbar med bästa råvarorna marknaden har att erbjuda. Meny är säsongsanpassad för att alltid kunna erbjuda ekologiska och i den mån det går närodlade frukter och grönsaker.

Nypressade frukt- & grönsaksjuicer, smoothies eller fruktsallad med yoghurt – sådant jag själv älskar att äta till lunch och mellanmål! 

 
 
 

Superfood- hampafrön

Dags för del 2 i ämnet superfood. Idag är det hampafrön som står i rampljuset. 
 
Vad är hampafrön? Hampa växer överallt på planeten. Det är ofta naturligt ekologiskt eftersom det normalt sett inte behöver gödningsmedel, växtgifter eller dylikt. Man vet att människor har använt sig av hampa sedan stenåldern.
 
Varför är hampafrön bra? Hampafrön är populära ur ett hälsokostperspektiv eftersom de har ett fantastiskt innehåll av omega fettsyror, aminosyror och mineraler. Oljan i hampafröna innehåller 80% essentiellla fettsyror (EFA) - linoleumsyra (LA, 50-70%), alphalinoleumsyra (ALA, 15-25%) och gammalinoleumsyra (GLA, 1-6%). Denna  optimala balans mellan Omega-6, Omega-3 sägs vara bra mot problem vid menstruation samt för människor med torrt hår och torr hud. Dessutom är hampa maximalt för alla idrottare och folk med aktiva liv som vill bygga en sund och stark kropp!

Fröet innehåller alla 20 aminosyrorna varav åtta essentiella, vilket i sin tur är en förutsättning för att kunna bygga upp en stark och frisk kropp. 65 % av proteinet består av edistin och 35 % av albumin, en proteinform som är snarlik den som finns i blodplasman. Detta är mer än i någon annan växt och gör därför att hampa lätt kan tas upp av vår kropp.

Intag/användningsområde: Rekommenderat intag 1-2 msk /dag. Skalade hampafrön brukar jag strö på lite allt möjligt, sallader, grytor, smoothies, frukostgröten, i musli med mera. De är också perfekta att mixa med vatten till hampamjölk. De har en mild nötig smak. Undvik att hetta upp fröna om du vill bevara viktiga näringsämnen.
 
Har ni frågor, skriv i kommentarsfältet!
 
bild: pinterset.com