Chiapudding by the pool

God morgon bloggen!
Rivstartade torsdagen med löpning och styrketräning. Det var tunga steg i spåret men försökte trycka på så det blev ett bra tempopass på 5 km och en halvtimme blandade övningar i utegymmet: axelpress, marklyft, dips, armgång, handstående och plankan. 

Frukost efter träning smakar sådär extra bra och så även denna morgon. Chiapudding med kokos/kanel och en kopp kaffe blev det för att fylla depåerna med ny näring och energi. 

För en portion: 
2 msk chiafrön, 1 msk riven kokos, 1 msk helt bovete, 1/2 tsk malen kanel och 2 dl valfri mjölk. Blanda alla ingredienserna och låt svälla även natten eller 20 min i kyl. Toppa med frukt, bär, hackade nötter! 


Chiafrön har ett otroligt bra näringsinnehåll och är fullproppade med nyttigheter. Det innehåller mycket fibrer, protein, omega-3, och viktiga mineraler såsom fosfor, kalcium och kalium.

Tona kroppen

Med inspiration från boken bodylicious, så får du din dröm kropp!
 
Gillar du precis som jag att träna? Att vara fysiskt aktiv har många positiva effekter på kroppen. Fysisk aktivitet bidrar till att vi håller oss friskare eftersom immunförsvaret stärks. Fysisk aktivitet stärker dessutom hjärtat och förbättrar syreupptagningen och ger överhuvudtaget starkare muskler. Den bättre konditionen förbättrar orken. Detta ger större marginaler så att de vanliga vardagssysslorna inte resulterar i trötthet och förslitning.
Fysisk aktivitet minskar risken för många av våra vanliga folkhälsosjukdomar, såsom diabetes, hjärt- kärlsjukdom, benskörhet, psykisk ohälsa och många fler. 
 
Hur tränar du smartare så att du får en stark, tonad och funktionell kropp?
 
Skippa bantning och allt vad dieter heter. Börja med att sätta upp ett mål, fråga dig själv vad ditt mål är och om du har några delmål på vägen för att nå detta mål. Hur vill du se ut? Hur vill du känna dig? Ju mer specifik du är när du sätter ditt mål desto lättare kommer det bli att nå det samt hitta motivation under resan. 
 
Träna smartare!

Du behöver absolut inte bosätta dig i ett gym för att få en starkare och tonad kropp. Trixet är att planera sin träning smart och våga ta i när du kör. Du behöver högintesivträning, lågintensivträning och vilodagar, variation ger dig resultat. Lägg in styrka, glöm inte bort styrketräning, det är vanligt att framförallt kvinnor mest tränar kondition och glömmer bort styrketräningen.
Varför är det så viktigt att få med det? För det första för att du ska ha en frisk och stark kropp som fungerar i vardagen utan att du skadar dig, får ont eller får någon annan åkomma på grund av svaga muskler. För det andra gör styrketräning att kroppen bränner energi i upp till 48 h efter att du tränat. Så ju mer muskelmassa du har på kroppen desto högre förbränning har du. Muskler bränner 3 ggr mer energi än fett i vila och tar ca 20% mindre plats på kroppen än fett. Myt nummer ett är att många kvinnor är rädda för att styrketräna för att de inte vill ha stora bullriga muskler. Släpp det, våga ta i även i styrketräningen, du kommer inte se ut som en muskelbyggare utan dina muskler kommer bli hårdare, fastare och snyggare av styrketräning. 
Använd vikter som utmanar dig, de sista repetitionerna bör vara så tunga att du knappt orkar.
Variera din träning, både konditionsträning och stryketräning behöver varieras för att din utveckling inte ska stanna av. 
 
Lägg in en extra växel!
 
Du behöver inte spendera flera timmar på att träna. Korta intensiva pass kan till och med vara ännu effektivare visar många studier. Högintensiv intervallträningär det absolut mest effektiva sättet att tona kroppen snabbt. Det går ut på att under korta perioder pressa dig till nästan maxpuls, ge kroppen en snabb återhämtning för att sedan pressa upp pulsen mot max igen. På så sätt tvingas hjärtat att pumpa ut mycket syre snabbt för att orka och det är bra för både din uthållighet och kondition. Hjärtgympa <3 
Intervaller passar extra bra för löpning, men fungerar även i annat såsom cykling, rodd, crosstrainer...
Ett annat tips är att köra superset vilket innebär att du genomför två övningar i direkt följd upprepade gånger, utan vila emellan. Du kan antingen välja två övningar för samma muskelgrupp, eller övningar för olika muskelgrupper. Genom att jobba så minskar du träningstiden, blir inte uttråkad och det är mycket effektivt och ger dig snabbt mjölksyra i muskeln. 
 
"Nothing tastes as good as feeling strong" 
 
Detta var ett inlägg om hur du ska tänka med träningen som är en viktig pusselbit i en hälsosam livsstil och som är vägen mot en stark och tonad kropp. Nästa del kommer handla om kosten som är en ännu större pusselbit. Ställ gärna frågor om det är något speciellt ni vill att jag tar upp i kostdelen!
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Grillad tonfisk och tomatrisotto

Härliga sommarkvällar nere i sommarstugan som spenderas utomhus så länge det bara går. 
En av mina favoriter på grillen är gulfenad färsk tonfisk som jag marinerar i limejuice, färsk ingefära, salt och citronpeppar. Jag gillar när tonfisken har en rå kärna kvar men det är såklart en smaksak.
Till tonfisken serverade jag en tomatrisotto, grillad squash och färsk spenat. 
Vad är er favorit på grillen? Fisk, kött, vegetariskt, kyckling?
 
Risotton får koka i buljong och tomatjuice, fräser även med hackad rödlök, soltorkade tomater och fänkål. Parmesan och lite ren kärlek ger risotto det där lilla extra <3