Magnesium vid träning

Magnesium är ett omtalt ämne i träningskretsar. Vad har magnesium för effekt i kroppen egentligen? Var finns det magnesium? Och hur mycket behöver vi få i oss? 
 
Magnesiums funktion i kroppen: 
Magnesium aktiverar enzymer och är nödvändigt för kroppens proteinsyntes och kalciumomsättning. Brist på magnesium kan ge hämmad tillväxt, beteendestörningar, störningar i hjärtfunktionen. 
 
Hur mycket magnesium behövs?
Rekommenderat dagligt intag för vuxna är:
Kvinnor: 280 milligram
Män: 350 milligram
 
Var finns magnesium?
Magnesium finns i sojabönor, andra bönor, vetegroddar, vetekli, bovete, nötter, frön, chiafrön. I mindre mängd i kakao, fisk, kött, gröna grönsaker. Vi får i oss mest magnesium från matbröd.
 
Behövs det tillskott av magnesium vid träning?
Hård träning ökar behovet av magnesium. Magnesium verkar kramplösande. Allt muskelarbete kräver magnesium och brist leder till muskelsvaghet. Magnesium är inblandat i alla reaktioner i kroppen som skapar energi. Äter man mycket hel och halvfabrikat och inte är så förtjust i grönsaker och frukt ligger man definitivt i riskzonen om man tränar hårt.
Men det finns inget som säger att du får ännu bättre resultat av att ta ett tillskott. Se till att välja magnesiumrika produkter så behöver du inte slänga pengarna på ett kemiskt tillskott, då kan nå bra nivåer bara med rätt kost. Välj: nötter, frön, baljväxter, quinoa, bovete, kli, groddar, och i de flesta grönsaker (speciellt gröna grönsaker) och frukter.