Bars

Jag har hittat lite roliga recept för olika bars med olika syften och effekter på kroppen. Kom ihåg att detta är inget vetenskapligt men kul fakta :) Bars kan varieras i oändlighet, jag tycker själv att dessa är väldigt goda och lätt att ha med sig som ett mellanmål! Hoppas ni får lite ny inspiration till eftermiddagsfikat :) Ha en fin kväll!
 Före-träning-bar: 2 msk açaipulver, 2 msk macapulver, 1 dl chiafrön, 8 torkade aprikoser, 1 dl cashewnötter, 1/2 dl hampaprotein, 2 msk kokosfett, 1 dl mullbär och 3 msk vatten.
Maca för ökad prestation och uthållighet. Chia för omega-3. Aprikoser för kolhydrater med lite lägre GI, kalium och järn. Kokosfett för energi.
Efter-träning-bar: 1/2 dl torkade blåbär, 1 dl gojibär, 4 dadlar, 1/2 dl hampaprotein, 1 dl sötmandel, 1/2 dl pumpakärnor, 2 msk kokosfett och 2 msk vatten.
Blåbär och goji – antioxidanter som skyddar mot de fria radikaler som träningen bildat. Dadlar för att fylla på glykogendepåerna. Hampaprotein maixmerar återhämtningen. Pumpafrön och mandel är rika på zink och magnesium som förbrukats under passet
Immunförsvarsboost-bar: 1 dl kokosflingor, 1 dl torkade tranbär, 1 dl gojibär, 1 dl sötmandel, 1 dl mullbär, 1 dl pumpakärnor, 2 msk kokosfett, 2 msk vatten, 1 tsk ingefära och 1 msk honung.
Tranbär och mullbär för C-vitamin. Gojibär för antioxidanter. Pumpakärnor och sötmandel för zink. Kokosfett för att motverka infektioner. Ingefära sägs vara antiinflammatorisk.
Gör så här med samtliga recept: Mixa alla ingredienser i en matberedare och kör tills det blir en deg med lagom konsistens. Ta mer vatten om det blir för torr deg. Därefter plattar du ut degen på ett bakplåts-papper och skär sedan i lagom stora bitar. Förvaras i kyl eller frys.
 

Inspiration

Inspiration på nya träningskläder som snart finns ute i butik:
Gina Tricot
Adidas by Stella MCartney
 
 

Tankar

Det är inte varje morgon som jag studsar upp ur sängen klockan 05.30, pigg, glad och förberedd för en ny dag. Jag måste ändå säga att jag är en morgonmänniska men alla har vi våra up and downs. Jag älskar att laga mat, läsa nya recept, blogga om hälsosam mat och inspirera andra till hälsa men även jag äter onyttigt, köper halvfabrikat och äter mackor till middag. Träning är som en livsstil för mig, jag längtar efter mina pass, endorfinkickarna och att svettas i gymmet, men även jag vilar, går in och "bara" gör mig jobb som instruktör. Vart jag vill komma är att man lätt bygger upp en perfekt värld, speciellt här på bloggen, som egentligen inte alltid är sann. Det är lätt att många tjejer drabbas av "duktiga flicka" syndromet och alltid ska vara alla till lags, klara allt, ja helt enkelt vara perfekt. Men vad är perfekt, finns det en mall för hur man ska vara.
Jag tycker själv det är väldigt svårt och måste för min egen skull jobba för att prioritera mig själv och mina behov högt. Det tycker jag även att ni ska göra. Det finns alltid någon som tränar mer än du, någon som har en snyggare bil, någon som är bättre på att baka osv... Men det finns bara en av dig, du är unik <3 kom ihåg det!