Midsommarhelg

Hej bloggen! 
Hur står det till? Har ni haft en bra midsommar? Vi hade en härlig dag med god mat och trevligt sällskap. Det har tyvärr inte varit super bra väder här i Göteborg (läs REGN) men det har ändå varit riktigt trevligt. 
Jag ska bjuda på lite bilder och mattips från helgen!
 
 
Midsommartjejer!
 
 
Fördrink: limoncello, cava, citronlemonad.
 
 
<3
 
 
Rimmad sahimilax med soja-tapiokapärlor, picklad fänkål, rädisa, dill och pepparrot.
 
 
 
Buffelmozzarella, tomater, basilika, flädervinäger och olivolja.
 
 
Vegansk mjukglass, tror jag flög till himmlen, det var min första mjukglass på säkert 20 år, kommer bli många fler sådanna i sommar!

Midosmmar tips!

Hej bloggen!
Det närmar sig vår största högtid, Midsommar. Jag ska fira den med vänner och vi ska ta det ganska lugnt med en god middag och spel. Jag hoppas på fins väder så man kan vara ute och grilla. Hur ska ni fira er midsommar? 
 
Nu i sommar  är det många fester, grillpartyn och spontana middagar i kvällssolen. Jag tänkte ge lite tips på hur man kan tänka kring kosten vid dessa tillfällen. Dessa tipsen och recepten har jag och mina kollegor på mammafitness satt ihop! Läs mer om kosttips, träningsråg och annat matnyttigt på: http://mamma.fit/2016/03/11/varmt-valkomna-till-mamma-fit/

Om vi fokuserar på allt det goda så ser vi snart att midsommarbordet kan bågna av nyttigheter. Vi äter ju i princip samma sak vid alla våra högtider men just över midsommar är det lättare att äta bra då sommaren bjuder på mycket färska grönsaker och bär.

Midsommarmat innebär ofta buffé, och buffé kan i många fall spåra ur om man tar mycket av ALLT, var selektiv och ha en plan på vad du ska äta innan du sätter igång. 

• Färskpotatis är inte bara kalorisnål utan även rik på C-vitamin och kan ätas varm som kall i alla möjliga varianter, som tillbehör på mackan eller tillsammans med fisken på midsommarbordet.
• Gräddfilen mättar och ger gott om kalcium. Ät gärna men som alltid, inte för mycket!
• Sill består av bra fetter som ger omega-3 och mättar på ett bra sätt. Låt lagen rinna av eftersom den är gjord av socker.

• Lax innehåller även den, bra fetter. Ät helst en bit färsk lax som grillas eller bakas i ugn då gravad lax görs med hjälp av socker.
• Räkor, ägg, sparris – passar utmärkt på buffén och är alla toppenbra att äta! 
• Rädisans högtid är midsommar. Rädisan har en vacker färg, fin textur och är fantastiskt god att servera till sill, ägg och sallad.
• Vräk inte på med såser och röror. De flesta såser och röror innehåller mycket fett och är rika på kalorier.
• När det är dags för efterrätt, ät JORDGUBBAR! C-vitaminrika, kalorisnåla och framförallt fantastiskt goda. Du behöver inget socker, du behöver inte dränka dem i grädde eller glass. Ät som de är eller med lite vaniljkvarg. 
• Begränsa alkoholen! Var skönast på stället och vakna fräschast dagen efter. Alkohol är väldigt energirikt och den sanna formen av tomma kalorier, det vill säga kalorier som inte bidrar med någon näring. Smaksätt vatten med mynta, bär och citron – festligt och gott!

GRILLA
För kvällsgrillningen så har du även här alla möjligheter att skapa en super god och hälsosam grillmiddag. Återigen: grönsaker! Många grönsaker är riktigt goda att grilla: sparris, paprika, champinjoner, lök, zucchini och många fler. Gör grönsaksspett och lägg på grillen. Ät tillsammans med kyckling, magert rött kött, fisk, haloumi eller tofu.  

Jag önskar er alla en riktigt trevlig midsommar,

Louise

 
 

Raw midsommartårta

Hej Bloggen,
 
Jag höll nästan på att glömma att jag lovat er receptet på denna goda raw jordgubbs cheescake som jag gjorde förra helgen. Jag tycker den passar perfekt som dessert till midsommar, riktigt sommrig och god. Det bästa är att den går att förbereda och ha i frysen i några dagar, perfekt för mig som älskar att vara ute i god tid och inte stressa när man har gäster ;)
 
Raw Jordgubbscheesecake, ca 10-12 bitar
Ingredienser till botten: 200 g mandel, 10 färska dadlar och 1/4 dl vatten.
Mixa alla ingredienser till en crunchig botten. Tyck ut i en vanlig stor form med löstagbara kanter.
 
Ingredienser lager två: 6 dl naturella cashewnötter (blötlagda), 1 dl agavesirap, 1 banan, 200 g jordgubbar, 3 lime (saften), 1 tsk vaniljpulver, 1/2 dl kokosolja.
Mixa nötterna till en kräm och tillsätt sedan banan, jordgubbar, limesaft, vailjpulver, agavesirap och kokosolja. Mixa allt till en fluffig kräm. Häll över nötbotten och ställ in i frysen i minst en halvtimme. 
Ta ut tårtan ca 30 minuter innan servering och toppa med valfria bär.