Date night

God morgon söndag!
Hoppas allt är bra med er och att ni har en riktigt härlig helg! Vilken sommarvärme det har varit under de senaste dagarna, helt underbart. Idag är det något sämre väder i Göteborg men det gör inget jag har sugit in massa D-vitamin och känner mig fylld med energi. 
I fredags var jag och min sambo ute och firade vår årsdag. Valet av mat blev asiatisk plockmat och vi var tyvärr inte super nöjda med maten men det var väldigt trevligt att gå ut och äta och fira vår dag. 
 
 
Innan maten fick vi en skål med linschips och en paprikaröra, det var nog det godaste på hela kvällen.
 
 
 
 
Salmalax med rättika och syltad shitakesvamp.
 
 
Hamachi fisk (lite likt makrill), ponzu, kokos syltad lök och puffat ris.
 
 
Tonfisktatar med bovete, avokado, lime och gochugaruvinaigrette.
 
 
Långbakad brisket med kimchi och yuzuaioli.
 
 
Grillad anka med softbuns, hoisin, koriandergurka och vårlök.
 
 

Louise-dagen!

God förmiddag bloggen, idag är det ingen vanlig dag för idag är det Louise-dagen, alltså min namnsdag. Det är tur att man blir påmind av sin dator att det är ens namnsdag så att man inte blir chockad när folk ringer. Min fina farmor har alltid koll på ens namnsdag och var först med att gratulera, tack farmor!
Det är inget stort med namnsdag men ändå lite kul. Jag sitter just nu och väntar på tandläkaren, mindre kul, men det brukar gå bra så jag håller tummarna för det.

Varför inte bjuda på ett pannkaksrecept denna dag! I dessa har jag kasein (långsamt protein) som mättar och gör de mer proteinrika, går självklart bra att ta bort detta.

Lojsans kasein pannkakor! 1port
2 ägg
1 skopa kasein vanilj
2-3 msk valfritt mjöl
3 dl valfri mjölk
Salt
Vaniljpulver

Blanda ihop allt till en tjock smet och stek i smör eller olja, toppa med vad du gillar, jag har kokos, bär och kvarg (till sambon).
Receptet ger 3-4 pannkakor.

Fika, hur jag tänker!

God morgon bloggen! Dags att ta upp ett ämne som jag får tusen frågor om i mitt jobb som dietist. Vi i Sverige är verkligen ett FIKA-land, vi älskar att fika och gör det i tid och otid. Dagligen undrar mina kunder vad de ska välja när det är dags att fika och hur man väljer bra och nyttiga alternativ, samt hur man tackar nej till sötsaker som bjuds.

Om jag ska vara helt ärlig tycker jag själv inte att det är svårt att tacka nej till kakor, godis och tårta om någon bjuder. Där är jag ganska egoistisk och sätter min hälsa först och prioriterat att min kropp ska få i sig bra näring och energi för att orka det tempot jag har.
Jag tränar 5-6 dagar i veckan och skulle aldrig orka träna så tungt och ofta som jag gör om jag åt sötsaker till mellanmål, jag behöver ladda upp med bättre energi för att orka det.

Vad är slutsatsen av detta, jo du måste vara dig själv närmst och tänka på dig själv först och vad din kropp behöver istället för att tacka ja till allt som bjuds.

Här om kvällen hade jag och min sambo besök av ett kompispar som nyligen blivit föräldrar. Vi hade bestämt att vi skulle fika hemma hos oss och jag funderade på vad jag skulle bjuda på. Självklart frästar det även mig att äta något sött men såhär blev resultatet:
Knäckesticks med färskost och kallrökt skinka.
Frukt, vattenmelon och persikor som är så goda nu.
Naturella nötter, cashewnötter och valnötter.
Smoothie och kaffe.

Svårare än så behöver det inte vara och jag tyckte det var väldigt gott och det kändes skönt att inte äta en massa sött en måndag.

Så nu hoppas jag att ni har fått lite tips om hur ni kan tänka och att ni är viktigast! Prioritera dig själv!