Bimbimbap

Hej bloggen! 
 
Heja Sverige, vi vann första matchen mot sydkorea i fotbolls VM. Jag har turen som kan jobba hemifrån vissa dagar och idag var en perfekt dag att jobba hemma så jag kunde ta paus och se på matchen. 
 
Jag älskar asiatisk mat och framförallt koreansk och vietnamesisk. Jag tycker de är frächare än kinesisk/thailändsk mat. I helgen lagade jag min variant av Bimbimbap. 

Bibimbap är kanske Koreas mest kända rätt och älskad runtom i världen. Bibimbap betyder ”rört ris” med många härligt goda smaker och konsistenser i samma skål som blandas. Äts gärna med sked. Eller med pinnar, om man föredrar det. Gott är det oavsett!

Min bimbim bap bestod av: rött ris, kyckling (som var marinerad i soja, siracha sås, färsk riven ingefära och lime), färsk koriander, böngroddar, minimajs, gurka, blandade gröna blad, avokado, lime, picklad ingefära och stekt ägg. Som sås hade jag: teriyaki, siracha, sojasås. 

Det får ni testa om ni gillar den typen av smaker. På tal om mat så ska jag nu gå till mataffären och handla lite!

Ha en fin vecka!

 
 

Helgen

Hej!
 
Det blir mycket helgbloggar nu men det är så underbara helger med soligt väder och goda middagar. Jag njuter verkligen fullt ut. Jag och Daniel var hemma i skåne och njöt vid poolen samt umgicks med familjen. Våra dagar på helgen ser ut såhär:
 
 
08.00-09.00 Frukost 
10.30-12.00 Träning
12:30-13.30 Lunch
13:30-15.00 Bad, sol, läsa bok, lyssna på podcast. 
15.30 Mellanmål
15.30-17.30 Fortsätta chilla vid poolen/havet.
18.00 Duscha och förbereda middagen
19.00-21.00 Middag. 
Mellan 22-00-23.00 Dags att sova
 
Man laddar på batterierna för en ny vecka och det är så härligt. 
 
 
Middag: sötpotatispommes, grillad kyckling, grillad majs, sallad och mango/curry sås. 
 
 
Frukt till snacks: vattenmelon och papaya.
 
 
 
 
Fördrink och snacks!
 
 
 
 
Egen ceasarsallad. Grillad kyckling och grillad romansallad. Till det det lite grönsaker i salladen: morot, tomat, gurka och krutonger. Ceasardressing: äggula, dijonsenap, sardeller, citron/vinäger, matolja. Finriven vitlök och parmesan. Salt och peppar. 
 
 
 
Till desseert: grillade persikor med kademumma smör och vaniljglass. 
 
 
 

Favoritfrukost

Hej fredag!
 
Dags att prata frukost, bästa måltiden på dagen eller vad säger ni? Jag längtar till frukost när jag går och lägger mig på kvällen, med det kanske bara är jag som gillar frukost så mycket. I stockholm finns en restaurang som heter Pom och flora, dom serveras frukost hela dagen, bästa iden om ni frågar mig och deras frukost är dessutom utöver det vanliga. 
 
Mina favoritfrukostar just nu ser ni nedan: 
 
Nummer ett: sojakvarg/yoghurt som jag blandar med vaniljpulver och kanel. Toppar med hirsflingor, bovete, linfrön, mandlar, kokosflingor, färska blåbär och torkade tranbär. 
 
 
Nummer två: Pannkakor, det är inte alltid jag hinner fixa det på morgonen men när jag har lite mer tid (tillexempel på helgen) så gör jag gärna dessa bananpannkakor. För en portion behövs: 1 banan, 2 ägg, lite salt och kanel. Mosa bananen med en gaffel, blanda med 2 ägg, lite salt och kanel. Stek i lite olja. Servera med yoghurt/kvarg och färsk frukt och bär. 
 
 
Färsk frukt kan få vilken frukost som helst att kännas extra lyxig och god. 
 
 
 
 
Nummer tre: smoothie, går att variera i oändlighet. Jag brukar försöka få med både protein, kolhydrater och fett i min smoothie så den blir komplett näringsmässigt och mättar bra. Protein är ofta sojakvarg i mitt fall. Kolhydrater: frukt, havregryn och musli. Fett: frön, nötter, chiafrön. I smoothien nedan har jag: 1 dl sojakvarg, 1 dl havremjölk, 1/2 banan, 1 dl hallon, 2 msk havregryn, 1 tsk chiafrön, vaniljpulver. Toppar smoothien med nyckelhålsmärkt musli.
 
 
Nummer fyra: äggfrukost. Ägg är ett väligt näringrikt livsmedel, dte innehåller inte kolhydrater men annars är det väldigt komplett med vitaminer, mineraler, fett och fullvärdigt protein. Nedan en omelett fylld med kalkon, spenat och tomat . Till det färsk frukt och kaffe. 
 
 
Nummer fem: Chiapudding, bästa frukosten när man har lite tid. Jag förbereder min chiapudding kvällen innan: 1,5 mska chaifrön, 1 tsk hela linfrön, 1 tsk solrosfrön, 1 tsk kokosflingor, kanel, vanilj, kardemumma. Blandas med 1,5 dl växtbaserad mjölk. Låt stå över natten. På morognen blandar jag den med 1 dl yoghurt och toppar med frukt och bär, eventuellt även musli och mer frön.  
 
 
 
 
Det var mina fem favoriter! Nu önskar jag dig en riktigt fin helg!
frukost