Fredag och frisörbesök!

Hej fredag och bloggen!
 
Idag ska jag till frisören, jippie! Har längtat efter det och det ska bli skönt att få ny färg och fräscha toppar igen. Min halsont och huvudvärk sitter i fortfarande, har haft det i två veckor nu. Har ni några knep eller råd på botmedel så är allt välkommet, jag är riktigt trött på dett nu. Jag boostar med ingefärashots, mycket näringsrik mat, dricker litervis med vatten samt vilar, men det vill inte ge med sig. Jag hoppas sol och en ledig helg ska göra under. 
 
Hoppas du får en riktigt fin helg!
/Louise
 
 
 

Blogg frukost

God morgon bloggen!
Hur mår ni? Jag mår äntligen bra igen. Jag har haft feber hela helgen och varit riktigt hängig men nu är jag nästan helt frisk igen, bara lite huvudvärk kvar. Jag är inte ofta sjuk (peppar, peppar) men när jag väl blir det så är det alltid en chock hur klen man blir och hur tråkigt jag tycker det är att vila och ta det lugnt. Det är verkligen inte min melodi och jag gillar att ha saker att göra hela tiden, så att behöva ligga i soffan och slappa hela helgen var verkligen en utmaning. 
 
Dagens frukost:
- Färskpressad grapefrukt juice med ingefära
- Cashewyoghurt med färska bär och granola
- Osötat rågbröd med avokado, chilipulver och svarta sesamfrön
- Kaffe med havremjölk <3 
 
Ha en fin dag! 
 
 
 
 
 
 
 

Chokladbollar med smak av nutella!

Idag är det chokladbollensdag och i mina sociala medier har det bombats med bilder på smarriga chokladbollar. Jag svängde ihop en nyttigare variant som är mer näringsrik än de vanliga chokladbollarna och som dessutom smakar nutella. Så galet gott, kan jag säga! 


Nutellabollar, ca 20 stycken

200 gram hasselnötter
2 msk kokosolja
15 stycken dadlar
en skvätt vatten
2 msk kakao
lite vaniljpulver
3-4 msk kolosflingor att rulla dem i.

Sätt ugnen på 200 grader. Häll ut alla hasselnötterna på en plåt med bakplåtspapper. Ställ in i ugnen och rosta nötterna där i ca 5 minuter. Håll koll så att de inte blir brända. Ta ut nötterna och låt dem svalna något innan du tar bort det mesta av skalet.

Mixa nötterna tillsammans med kokosolja till ett nötsmör.

Kärna ur dadlarna och tillsätt dem i mixern. Mixa vidare till en slät smet. Tillsätt eventuellt en skvätt vatten om det behövs. Blanda i kakao och vaniljpulver. Smaka av och addera mer av något om det behövs.
Rulla till bollar som du sedan rullar i kakao. Förvara bollarna i kyl eller frys om du inte äter upp dom de närmsta dagarna.