Mellanmål

Hej bloggen!

Nu var det på tok för länge sedan jag uppdaterade här. Idag har jag planerat ett inlägg med tips på mellanmål. Jag får ofta frågor om vad man ska äta till mellanmål som är nyttigt, mättande, enkelt, snabbt och gott.
Vi börjar med varför man ska äta mellanmål! Mellanmål behövs för att man ska ha en jämn energinivå under hela dagen. Genom att äta regelbundet och äta mat som är av bra kvalité (såsom grönsaker, frukt och fullkornsprodukter), blir blodsockerkurvan jämnare. Sockerrika produkter, som man ofta blir sugen på när blodsockret är lågt, får sockerkurvan att skjuta i höjden – men den dalar lika fort och man blir snabbt hungrig igen. Därför är det viktigt att fylla på med bra och näringsrika mellanmål så att man inte får dessa dippar och toppar.
Jag får ofta kommentaren att många av mina kunder tycker dom äter så ofta och mycket mat och är då rädda att gå upp i vikt.
Mitt svar på detta är att man inte ska vara rädd för att äta sig mätt så länge man väljer rätt typ av mat. Vi måste skilja på energirik mat och näringsrik mat. Det finns mat som är energirik och det innebär att det ger mycket energi (kalorier) exempel på det är: läsk, godis, feta såser (bearnaise), friterad mat. Sen finns det näringsrik mat som ger mycket näring av och som man kan äta utan att få i sig mycket energi, exempel på det är: grönsaker, baljväxter, magert protein: kyckling, torsk, skaldjur, kvarg, keso osv. Det finns också livsmedel som är både energirika och näringsrika: lax, avokado, nötter, frön, ägg. Det vi vill äta är mycket av den maten som är näringsrik och även addera de livsmedel som är både energirika och näringsrika. Men undvika de livsmedel som endast är energirika, så kallade tomma kalorier.

Förslag!

  • Helst bör ditt mellanmål innehålla protein, kolhydrater och fett (precis som huvudmåltiderna), men det viktigaste är att du äter mellanmål över huvud taget. 
  • Att äta protein till varje måltid är extra viktigt för att det mättar bra och är viktigt om man tränar.
  • Naturell keso med en frukt, satsa på en 250 g kesoburk
  • Proteinrik smoothie: 2 dl kvarg, 1 dl lättmjölk + valfri frukt/bär.
  • Oststavar gjorda på 10 procentig ost (ca50-70g) och en frukt till.
  • Rostbiffrullar med färskost, bred mager färskost på rostbiff eller kalkon och rulla till en rulle. Ät med en frukt till
  • Makrill i tomatsås (125 g) och morotsstavar (2 morötter).
  • Två kokta ägg på knäckebröd
  • Morotsstavar + gurkstavar med hummus (köp en burk och ta med)
  • Drickkvarg (osötad) + en banan
  • Trailmix: 30 g rostade sojabönor, 15 g mandlar (eller andra nötter/frön), 15 g torkad frukt. 
  • Bananplättar: 2 ägg, 1 banan, salt kanel. Rör ihop allt och stek i lite olja. Servera med keso/kvarg/sojakvarg och bär. 
  • Kesoplättar: 125 g keso, 1 ägg, 0,75 msk fiberhusk eller dinkelmjöl, salt, vaniljpulver. Blanda keso och ägg. Tillsätt fiberhusk/dinkelmjöl, salt och vaniljpulver. Stek i lite olja. 

Fler förslag hittar du under kategorin Mellanmål, där finns alla mina tidigare recept på mellanmål.
Ha nu en fin helg <3

 

SPA

God morgon fredag! 
 
Det går en vecka mellan att jag uppdaterar här, bättre sent än aldrig som man brukar säga. Mina veckor springer iväg i hög fart och det är oftast först på fredagen jag hinner landa och göra lite annat. Vad ska du göra i helgen? Jag kommer åka till Stockholm idag för jobb hela helgen, det ska bli väldigt kul men är också lite nervöst men på ett bra sätt. Min sambo får hålla ställningen här hemma tills jag kommer hem igen. 
 
Förra helgen fyllde Daniel 30 år, HURRA HURRA HURRA! Vi firade med en god frukost och han fick gå på skattjakt. Sen åkte vi till Sankt Jörgen SPA och avslutade med en lunch där. Jag har tidigare endast varit på Arken SPA här i Göteborg och jag måste säga att Arken är bättre, dels så är det ett större spa och både priset och utbudet är bättre på arken jämfört med Sankt jörgen. 
Men vi hade en väldigt lugn och skön söndag och var helt slut efter SPA:et så som man blir. Helt galet hur man kan bli så trött av att bara ligga och slappa halva dagen. 
 
Ha nu en riktigt fin helg och håll tummarna för mig i helgen!
 
 
 
 
 
 

Vegansk glass

Nu har jag vår/sommarkänslor i och med detta härliga vädret som vi har haft de senaste dagarna. Jag fick feeling att göra egen glass. Det finns smarta silikonformar som man kan göra glass i på bland annat åhlens. Jag har även köpt egna glasspinnar då jag gillar det bättre än dom som följer med formarna. Denna gången gjorde jag helt vegansk glass, alltså inga mejeriprodukter utan allt är mjölkfritt och växtbaserat. 
 
För att göra 10 st glassar (0,75 dl/glass) så behöver man: 2 dl kokosgrädde, 0,5 dl vegansk kondenserad mjölk, 3 dl havreyoghurt med vaniljsmak. Det är själva glassmeten och dessa tre bara vispar man ihop och sedan smaksätter man med valfri smaksättning: 
  • Lakritspulver/saltlakritsströssel (blev en favorit)
  • Kanel/kardemumma/vanilj (blev en favorit)
  • Färsk frukt/bär eller sylt
  • Hackad vegansk choklad
  • Rostad kokos/rostade hackade nötter